Open call voor kunstenaars voor campagne van Pauluskerk Rotterdam en partners – Tweede Kamerverkiezingen 2023

 Opkomen voor stemmen in de samenleving die amper of niet gehoord worden. De Pauluskerk Rotterdam doet dat al sinds jaar en dag. In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2023 doen we dat ook. We willen dat beleidsmakers en alle stemgerechtigden in Nederland in actie komen voor mensen in de marge van de samenleving.

Daar hebben we jou voor nodig! Je bent kunstenaar of je komt op een andere manier met creatieve ideeën. Je voelt je verbonden met de mensen die hun stem niet kunnen laten horen en weet dat om te zetten in tekst en beeld voor deze unieke campagne.

Doel en idee

We gaan  als Pauluskerk in samenwerking met partnerorganisaties zichtbaar aanwezig zijn in de buitenruimte van Rotterdam in de aanloop naar de verkiezingen. Tussen alle verkiezingsposters in de stad laten wij met een reeks van vier of vijf herkenbare posters zien waar wij voor staan. Met papieren posters op borden in de hele stad, en natuurlijk online. Onze eigen verkiezingscampagne.

 Daarom gaan we een aantal herkenbare posters laten maken die in één oogopslag duidelijk maken waar we als Pauluskerk voor staan. Denk aan teksten als ‘Ik heb geen stem’ (van een Rotterdammer zonder verblijfspapieren die geen stemrecht heeft) of ‘Ik stem niet, ik leef op straat’ (voor daklozen, die niet kunnen stemmen omdat ze geen adres hebben). De opdracht is dus: maak op basis van de boodschap die wij willen uitdragen een (concept van een) verkiezingsposter. Tekst en beeld moeten elkaar versterken.

Open call

Alle  kunstenaars en andere geïnteresseerden roepen we op om mee te doen aan onze open call voor deze campagne! Een gespecialiseerde jury zal uiteindelijk één maker uitkiezen. Degene die deze aanbesteding ‘wint’, op basis van onze voorkeur, krijgt de opdracht om de hele campagne reeks te maken. Voor de ontwerper van de reeks is er een honorarium van 3000 euro.

Meedoen

Meedoen is simpel. Stuur je werk, eventueel met korte toelichting, in JPEG- of pdf-formaat naar communicatie@pauluskerkrotterdam.nl. Het werk kan uiterlijk tot maandag 11 september worden ingestuurd. Op 18 september  nemen we contact op met de uiteindelijke winnaar van de open call. De ontwerpen  moeten medio oktober klaar zijn om naar de drukker te gaan.

Contactinformatie

Neem bij vragen contact op met Lex Bezemer, communicatieadviseur van Pauluskerk Rotterdam via lexbezemer@pauluskerkrotterdam.nl.